EVVA publiceert actuele cijfers, gegevens en feiten online in het duurzaamheidsverslag

Pers | 02. March 2023.
Het duurzaamheidsverslag van EVVA, de Oostenrijkse fabrikant van mechanische en elektronische toegangssystemen, wordt sinds 2005 gepubliceerd en is nu geactualiseerd. Hier vindt u de nieuwe cijfers, gegevens en feiten over duurzaamheid bij EVVA.

Op de website https://www.evva.com/be-nl/over-ons/duurzaamheidsverslag - https://www.evva.com/nl-nl/over-ons/duurzaamheidsverslag kunnen op elk gewenst moment online alle duurzame thema's van EVVA in het Duits en Engels worden opgevraagd. De modulaire opbouw maakt een intuïtieve navigatie door het rapport mogelijk. "Begin gewoon met het onderwerp dat u het meest interesseert en ontdek gaandeweg het veelzijdige duurzaamheidsengagement van ons familiebedrijf", legt Martin Mayrhofer, auteur van het EVVA-duurzaamheidsverslag en afdelingshoofd Interne Communicatie bij EVVA, uit.

Als familiebedrijf van generatie op generatie ligt het het management na aan het hart om op een zo zuinig mogelijke manier te produceren en tegelijkertijd een zinvol bedrijfsmodel op te zetten ten behoeve van klanten en werknemers: "Dat zijn we niet alleen verplicht aan toekomstige generaties, maar ook aan onze eigen generatie", legt Nicole Ehrlich-Adám, Chief People Officer en lid van de directie van EVVA, uit. "We gebruiken onze invloed daar waar we de grootste impact hebben. Want ook daar ligt de grootste kracht voor verbeteringen. Daarom betekent dit duurzaamheidsverslag veel voor EVVA en voor ons persoonlijk." Daarvoor voldoet EVVA al jaren aan de wereldwijd toonaangevende1 GRI-norm, die een uitgebreide, serieuze en internationaal vergelijkbare rapportage mogelijk maakt. Bovendien heeft EVVA nu voor het eerst haar eigen klimaatneutrale doelstellingen voor het hoofdkantoor gedefinieerd.

"Alle successen zijn alleen mogelijk dankzij de inzet en steun van onze medewerkers. Daardoor blijft EVVA een pionier op het gebied van duurzaamheid in de sector", zegt Ehrlich-Adám verheugd.

De belangrijkste vernieuwingen van het EVVA-duurzaamheidsverslag

EVVA rapporteert volgens de nieuwe GRI-norm

Sinds januari 2023 gelden de verder ontwikkelde GRI Universal Standards, volgens welke ook EVVA rapporteert. Daarmee bereikt ons bedrijf een belangrijke mijlpaal om voorbereid te zijn op de toekomstige wetgeving op het gebied van duurzaamheid.

EVVA vermindert zijn uitstoot radicaal

Voor het eerst heeft EVVA nu ook zijn eigen klimaatneutrale doelstellingen voor het hoofdkantoor gedefinieerd. Het doel is om de uitstoot die EVVA zelf kan beïnvloeden (verwarming, wagenpark, aangekochte elektriciteit) tegen 2030 te neutraliseren. Dat is momenteel ca. 850 ton CO2 per jaar. De 100% groene stroom die EVVA al sinds 2022 afneemt, is een belangrijk succes op onze weg daarheen.

• De uitstoot van EVVA is al sterk gedaald. Details over onze CO2 -voetafdruk in het duurzaamheidsverslag onder Klimaatneutraliteit

• De eigen energieproductie van EVVA  is dankzij de extra zonnepanelen op de nieuwe uitbreiding in Wenen gestegen tot 285.000 kWh per jaar. Dat komt overeen met een elektriciteitsbehoefte van ongeveer 80 huishoudens. Naast Wenen (AT), Hengelo (NL) en Villorba (IT) zal in de toekomst ook in de vestiging in Tišnov (CZ) een nieuwe PV-installatie groene energie opwekken. Details onder Fotovoltaïsche systemen

• Het gasverbruik daalde met 22%. Details onder Energie & Emissies, Overzicht

• Tot nu toe is het aandeel van regionale leveranciers gestegen tot 93%. Op deze manier hoeft EVVA minder productcomponenten uit het buitenland te kopen en kan het de CO2-uitstoot door transport verder verminderen. Details Aandeel regionale leveranciers

• Er waren ook talrijke nieuwe patentaanvragen die de hoge innovatiekracht van EVVA demonstreren. Details onder Permanente innovatie

• De productie-output werd met 4% verhoogd. Details onder Energie & Emissies, Overzicht en Verantwoord ondernemen

• Het personeelsverloop blijft zeer laag en ver onder het Oostenrijkse gemiddelde. Details onder Tevredenheid van werknemers

• Het aantal opleidingen is na de daling als gevolg van corona weer aanzienlijk gestegen. De algemene beoordeling van alle opleidingen is uitstekend : 4,6 sterren (max. 5). Ook het digitale leerplatform 'Masterplan' heeft de bijscholing bij EVVA sterk verder ontwikkeld. Details onder EVVA Academie

• Het recyclingpercentage van EVVA in verhouding tot het totale materiaalgebruik is sinds 2021 gestegen tot 70%. Details onder Hergebruikte materialen

• Momenteel werkt 70% van de machines al droog, d.w.z. zonder olie en water. Details onder Clean Production

• De vijf bijenkolonies van EVVA voelen zich helemaal thuis bij EVVA. Ze versterken de biodiversiteit en hebben ons daarbij 190 kilo honing geschonken – een bijzonder hoge opbrengst volgens onze imker. Details onder EVVA-bijen

• EVVA ondersteunt weer talrijke sociale projecten, zoals de kinderbeschermingscentra van möwe, de vereniging 'Nachbarinnen', Wings for Life alsook mensen in nood en oorlogsvluchtelingen met gratis maaltijden en geldinzamelingen. Details onder Maatschappelijke betrokkenheid

• EVVA heeft opnieuw de onderscheiding als 'Top-Lehrbetrieb' van de stad Wenen gewonnen. Wij behoren daarmee tot de beste opleidingsbedrijven van het land. Details onder Top-Lehrbetrieb

• Een overzicht van de duurzaamheidsprijzen die EVVA onlangs heeft gewonnen – zoals de onderscheiding als toonaangevend lean-bedrijf of de TRIGOS Award – vindt u onder Certificaten & onderscheidingen

EVVA staat al 100 jaar synoniem voor mechanische en elektronische toegangssystemen op technisch topniveau. Wat in 1919 begon met de oprichting van de ‘Erfindungs-Versuchs-Verwertungs-Anstalt’ (EVVA), is tot op de dag van vandaag een centraal bestanddeel gebleven van onze bedrijfsfilosofie: wij doen zelf onderzoek, ontwikkelen zelf en produceren onze innovatieve toegangssystemen ook zelf. EVVA is een familiebedrijf en behoort internationaal tot de meest succesvolle ondernemingen in de branche: er zijn momenteel meer dan 300 patenten aangemeld, we zijn met tien vestigingen aanwezig op tien Europese markten en worden vertegenwoordigd door een netwerk van distributeurs van over de hele wereld.

U bereikt ons
Ma - Do: 8:30 - 12:30, 13:00 - 17:00 uur
Vr: 8:30 - 12:30, 13:00 - 16:00 uur

of maak gebruik van onze