Stabil säkerhet för Fiber Service OÖ GmbH med AirKey

Press | 17. March 2022.
Realtidslogg ger hög kontroll och ökad säkerhet med AirKey.

Digitalisering, hemmakontor, distansmöten - coronapandemin har gett oss en inblick i framtiden. Internet, när och var vi vill. Överföringshastigheter? Datavolymer? Behovet är till synes oändligt. Är allt detta en självklarhet? Ja, om Service Fiber OÖ får bestämma. Företaget ser nämligen till att data flyter på utan störningar – framför allt i avlägsna och mindre tättbefolkade områden.

Fiber för alla

Fiber Service OÖ ansvarar för utbyggnaden av fibernätet i hela Österrike, vilket ger de högsta överföringsbandbredderna tillgängliga även för områden med bristfällig infrastruktur. Genom att bygga fibernätet lägger företaget grunden för en datahighway, som förbinder hela Österrike med resten av världen. DI Martin Wachutka, VD för Fiber Service OÖ GmbH, förklarar: - Vi omsätter målen från EU och initiativet Broadband Austria 2020 genom att bygga ut fibernätet över hela Österrike. Även i områden som inte är tillräckligt lukrativa för kommersiella leverantörer.

AirKey – systemet från Österrike

Fiber Service OÖ ville ha ett lättanvänt elektroniskt låssystem för sina fiberanläggningar som var skalbart, säkert och så flexibelt som möjligt. Det är nämligen inte bara personalen på Fiber Service som kommer in på företagets anläggningar, utan framför allt även externa tjänsteleverantörer som planerare, bygg- och serviceföretag, men även nätoperatörer. Säkerhetslösningen krävde kapacitet för mer än 22 POP-platser1med över 160 användare – det skulle vara flexibelt och platsoberoende plus ge behörighet via elektroniska enheter.

Säkert, säkrare, AirKey!

Med AirKey får alla personer behörighet till det de behöver, oavsett om det gäller medarbetare, tjänsteleverantörer eller nätoperatörer. Realtidsloggfiler ger kontroll och ökar säkerheten på arbetsplatsen. Wachutka fortsätter: - Den viktigaste fördelen är dock att vårt dagliga arbete underlättas med administratonen via EVVA:s onlineportal. Jag kan enkelt utöka eller begränsa behörigheterna, tilldela behörigheter, lägga till nya behörigheter och skicka behörigheter med hjälp av Send-A-Key-funktionen."

Farväl till nyckeln

- Det som gör mig extra glad som tekniknörd är att vi inte längre behöver nycklar, säger Wachutka. Alla aktiverar enheterna med sina smarttelefoner, RFID-kort eller taggar.

Projekt: Fiber Service OÖ GmbH
Produkt: AirKey
Typ av verksamhet: Infrastruktur
Land: Österrike