Veel nieuws bij EVVA

Pers | 18. februari 2021.
Slechts enkele maanden na het 100-jarig bestaan van de internationaal gerenommeerde producent van hoogwaardige toegangssystemen was in het kader van de pandemie intensief crisismanagement noodzakelijk. Een belangrijke factor voor het doorstaan van deze uitzonderlijke tijd: de cultuur van moedig en vooruitziend ondernemerschap. Daarmee verbonden de consequente voortzetting van de plannen en implementatie-ideeën op het gebied van Industrie 4.0, digitalisering en internationalisering.

Van jubileumjaar naar coronajaar

EVVA vierde in 2019 haar 100-jarige bestaan als wereldwijd opererende onderneming. Maar in 2020 was ineens alles anders dan verwacht. Door zijn hoge mate van verticale productie-integratie ondervond EVVA tijdens de eerste lockdown in Oostenrijk in maart 2020 nauwelijks hinder van problemen met de toeleveringsketen. Uiteindelijk kon de productie bij Wienerberg (AT) overeind worden gehouden. Maar wel met een productieteam dat tijdelijk tot de helft was gereduceerd.

De activiteiten in de verschillende vestigingslanden liepen per land sterk uiteen, afhankelijk van de lockdown-regelingen. Als gevolg daarvan verwacht de onderneming minder omzetdaling van de verkoop. Daarmee kon EVVA het crisisjaar 2020 uitstekend doorstaan, evenals waardevolle ervaringen opdoen voor de uitdagingen van de komende jaren.

„Deze crisis was voor ons een stimulans voor een nog snellere digitalisering. Projecten worden minder complex opgezet. Daardoor – en door de stapsgewijze realisatie van doelen via mijlpalen – worden resultaten sneller behaald“, aldus Stefan Ehrlich-Adám, CEO van de EVVA-groep.

'CIO van het jaar' en 'Green Factory van het jaar'

Dat EVVA daarbij goed onderweg is, bewijzen de prestigieuze onderscheidingen 'Green Factory' en 'CIO van het jaar' die het afgelopen jaar zijn behaald.  Zo sleepte EVVA de onderscheiding voor de duurzaamste fabriek van Oostenrijk in de wacht en kon het zich in het sterke speelveld van diverse toonaangevende Oostenrijkse bedrijven onderscheiden als 'Green Factory'. De onderscheiding van Gunther Glawar als 'CIO van het jaar' in het kader van de 13e Confare CIO Awards onderstreept de maatregelen voor de IT-transformatie en de digitale verandering van EVVA.

Investeringen in en uitbreiding van vestigingen

EVVA investeert tot 2023 20 miljoen euro in uitdagingen op het gebied van digitalisering en industrie 4.0. Twee derde daarvan wordt besteed aan hoogwaardige automatiseringsoplossingen, zoals collaborerende robots (cobots) of de PIA-app voor productie-informatie voor internationale ordertracering en -besturing in alle vestigingen. Het doel op middellange termijn is voor EVVA de 'Digital Twin', dus een continue digitalisering van de bestelling en de productie tot en met de levering.

Om op het gebied van waardestroom ook optimaal en sterk georganiseerd te zijn, is EVVA al in 2019 begonnen met de uitbreiding van de waardestroom in Wienerberg. De voltooiing is gepland in het voorjaar van 2021. Deze aanbouw van ca. 2.300m2 is gebaseerd op een zogenaamde brownfield planning, waarbij rekening wordt gehouden de voorraad die op het oude complex is achtergebleven. Dit resulteert in een hogere productiviteit als gevolg van een nieuw machinepark en een hogere leverbetrouwbaarheid dankzij geoptimaliseerde werkprocessen. Ook de uitbreiding van de fotovoltaïsche installatie is gepland. De aanbouw wordt gekoeld door de modernste betonkernactivering.

Locatie-optimalisatie en -strategie

Het doel op middellange termijn van de met de vestigingsuitbreiding aan Wienerberg verbonden productieplanning is om, net als in de automobielindustrie, productie-eilanden te creëren voor een (deels) geautomatiseerde totaalbewerking van een productgroep en zo een overeenkomstige flexibiliteit in de cyclus mogelijk te maken die varieert naargelang de orderdruk. De eerste mijlpaal voor deze platformstrategie is in de vorm van een montage-eiland voor een nieuwe e-cilinderlijn al een jaar geleden met succes gehaald.

Uiteindelijk maakt de nieuwe aanbouw niet alleen een duidelijke verbetering van de prestaties in de vestiging in Wenen mogelijk, maar is het ook een volgende bouwsteen voor de consequente implementatie van de Power Plant-strategie van EVVA. Zo worden in de toekomst de drie vestigingen Wenen (AT) , Tišnov (CZ) en Krefeld (DE) Power Plants en daarmee productie-eenheden voor de systeem-/onderdelenproductie en de geautomatiseerde montage, inclusief onderlinge synergieën. In de toekomst zullen onze satellietlocaties bestaan uit acht Europese verkooplocaties voor de handmatige assemblage van kleinere seriegroottes.” EVVA is van plan om alle Power Plants en satellietlocaties rond 2023 in één uniforme procesketen te hebben gedefinieerd.

Vier nieuwe producten in 2021

Bij EVVA wordt het jaar 2021 gekenmerkt door vier nieuwe productpresentaties in de mechanische en elektronische wereld. Daartoe behoren ook optimalisaties van de gebruiksvriendelijkheid van bestaande producten en de introductie van een mechanisch platform. De marktintroductie bij mechanica zal in het eerste halfjaar van 2021 plaatsvinden en zal zowel qua comfort als qua prijs bredere toepassingsmogelijkheden bieden. „Het nieuwe jaar brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, maar EVVA zal ook in de toekomst uitstekend uitgerust zijn,“ zegt Ehrlich-Adám opgetogen.

U bereikt ons
Ma - Vr: 8:30 - 12:30 uur
13:00 - 17:00 uur

of maak gebruik van onze